Digital Workforce on Espoon strateginen kumppani organisaation laajuisen prosessiautomaation toteutuksessa

20.2.2018

Digital Worforce valikoitui Espoon kaupungin sosiaali-ja terveystoimialan strategiseksi kumppaniksi toissa viikolla päättyneen kilpailutuksen tuloksena. Digital Workforce tulee toteuttamaan digitaalisten ratkaisujen edelläkävijänä tunnetulle kaupungille laajamittaista prosessiautomaatiota. Ohjelmistorobotiikalle sopivista prosesseista on rakentunut Espoossa jo hyvä käsitys, sillä pilvipalveluna toteutettu ohjelmistorobotti Ropsu on työskennellyt menestyksekkäästi kaupungin vanhustenpalveluissa yli vuoden ajan. Kokemuksen siivittämänä, Espoossa valmistaudutaan nyt digityöntekijöiden laajamittaiseen käyttöön ottoon läpi koko organisaation.

Espoossa valmistaudutaan ohjelmistorobotiikan laajamittaiseen käyttöön ottoon

Espoon ensimmäinen digityöntekijä, Digital Workforcen toimittama ohjelmistorobotti, Ropsu on työskennellyt väsymättä kaupungin vanhustenpalveluissa jo vuodesta 2016 ja saavuttanut kaikki sille asetetut tavoitteet. Ropsu toimii kotisairaanhoidon resursointiprosessissa, jossa sen tehtävänä on laskea sijaistarpeet ja tehdä tarvittavat sijaistyövoiman tilaukset sekä kirjaukset toiminnanohjausjärjestelmään. Robotin käyttöön otto kasvatti myös asiakkaan ymmärrystä siitä, mistä ohjelmistorobotiikassa on kyse ja millaiseen työhön se soveltuu. Espoossa pystyttiinkin jo hyvin pian pilotti-projektin alettua tunnistamaan uusia automatisoitavaksi sopivia prosesseja. Näitä ja monia muita tietotyön prosesseja alkavat nyt käsitellä uudet digityöntekijät. Myös Ropsun työsarkaa laajennetaan entisestään.

Digityöntekijöillä luodaan arvoa niin asiakkaille kuin työntekijöille

Espoossa uusia kollegoita odotetaan jo innolla. Laatukeskuksen innovaatiopalkinnon voittaneen Ropsun kanssa huomattiin, kuinka hoitotyön arvokkaimpaan ja palkitsevimpaan osaan, asiakastyöhön keskittyminen lisäsi henkilöstön tyytyväisyyttä. Samalla liiketoimintaprosessien läpimenoaikaa voitiin huomattavasti nopeuttaa ja palvelun laatu ja tehokkuus parani entisestään. Robotiikkaa ei koettu Espoossa uhkana vaan pitkään kaivattuna apuna tilanteessa, jossa henkilökunnan aikaa sitoutui yhä enenevässä määrin päätteellä tehtävään toistuvaisluontoiseen työhön. Samalla logiikalla Espoossa on voitu tunnistaa suuri määrä muita prosesseja, joita automatisoimalla kaupungin henkilöstö voi keskittyä luomaan asiakkailleen todellista arvoa.