Digityöntekijä

Digitaalisella työntekijällä tai digityöntekijällä tarkoitetaan ohjelmaa, joka jäljittelee ihmisen tapaa käyttää tietokonetta toistoa sisältävissä työtehtävissä. Digityöntekijä on tiiminjäsen, jolle koulutetaan ihmisen toiminta halutussa prosessissa tai tehtävässä. Tulevaisuudessa kaikista tiimeistä löytyy digityöntekijä!

Yksi digitaalinen työntekijä voi hoitaa yhtä tai useampaa prosessia ja tehtävää. Lisäksi se voidaan asettaa priorisoimaan valittuja tehtäviä. Digityöntekijä voidaan ottaa käyttöön pilvipalveluna tai paikallisesti asennettuna ja etähallittavana ratkaisuna.

Digityöntekijät tulevat mullistamaan työnteon. Digitaalisen työvoiman käyttöönotto on nopeaa, ja kustannustaso matala, koska käyttö ei edellytä muutoksia olemassa oleviin tietojärjestelmiin. Työn jälki on tasaista, virheetöntä ja jatkuvaa. Mikä tärkeintä, tuottavuus nousee kohisten, kun apurina on digityöntekijä.

Ohjelmistorobotiikka

Digitaalinen työntekijä toteutetaan ohjelmistorobotin (Robotic Process Automation, RPA) avulla. Ohjelmistorobottia kutsutaan myös nimellä liiketoimintarobotti. Ohjelmistorobotiikkaa on aiemmin hyödynnetty ohjelmistotestauksessa, ja viime vuosien aikana se on levinnyt myös tietotyön prosessien automatisointiin. Liiketoimintarobotit voidaan kouluttaa tekemään lähes mitä tahansa tietokoneella tehtävää työtä. Erityisen hyvin ne toimivat tehtävissä, jotka ovat luonteeltaan toistuvia ja perustuvat sääntöihin.

Ohjelmistorobotti täyttää tiukimmatkin tietoturvavaatimukset, sillä se ei tallenna itselleen käsittelemäänsä tietoa. Sille annetaan samat käyttöoikeudet kuin vastaavaa tehtävää tekeville ihmisille, eikä käytettäviin sovelluksiin tarvitse tehdä muutoksia.

Monimutkaisiin tietojärjestelmiin liittyy paljon tietointensiivistä työtä, jota asiantuntijat naputtelevat toistuvasti. Erityisesti muutostilanteissa, kuten järjestelmäprojekteissa, fuusiointegraatiohankkeissa tai ulkoistushankkeissa, suuri osa tietotyöstä on korvattavissa nopeasti ja kustannustehokkaasti liiketoimintarobotiikalla. Ohjelmistoroboteilla voidaan lykätä IT-järjestelmäinvestointeja.

Liiketoimintaroboteilla voidaan saavuttaa vastaava tehostamishyöty kuin ulkoistamisessa, mutta niin, että toiminnan ohjaus pysyy omassa organisaatiossa. Digital Workforcen teknologiakumppanina on maailman johtava ohjelmistorobotiikan toimittaja BluePrism.

Blue Prism teknologia

Digital Workforcen digityöntekijät on toteutettu Blue Prism ohjelmistorobotiikkateknologialla. Blue Prism on globaalisti markkinoiden johtava ohjelmistorobotiikkateknologia.

Blue Prismin vahvuuksiin lukeutuvat mm. nopea käyttöönotto, skaalautuvuus, korkea saatavuus, suorituskyky ja virhetilanteista toipuminen sekä joustavuus äkillisiin ja kausittaisiin rutiininomaisiin tietotyön pullonkauloihin

Digital Workforce toimittaa asiakkailleen digityöntekijät pilvipalveluna Suomesta. Pilvipalvelu toimitetaan konesalista, joka noudattaa ISO/IEC 20000/27001 vaatimia periaatteita ja valvontamenetelmiä, joita täydennetään tarpeen vaatiessa asiakaskohtaisesti kansallisilla tietoturvaviitekehyksillä.

Digital Workforce tarjoaa ohjelmistorobotiikan käyttöönottoon ja ylläpitoon koulutusta sekä tukea suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Digital Workforce kehittää aktiivisesti lisätoiminnallisuuksia ja palveluita ohjelmistorobotiikkaan, joista esimerkkinä digityöntekijöiden työnohjaus- ja raportointipalvelu.


Videot

  • Case Tapiolan Lämpö

    Isännöinti- ja kiinteistöhuoltoyhtiö Tapiolan Lämpö käyttää digityöntekijää asiakaspalvelussa. Mitä digityöntekijä tekee ja miten se on toiminut? Näihin ja muihin kysymyksiin kuulet vastuksen casevideolla.

  • Ropsu – Espoon väsymätön digiduunari

    Digital Workforcen pilvipalveluna tuotettu ohjelmistorobotti Ropsu työskentelee Espoon kaupungilla vanhustenpalveluissa kotihoidon yksikössä. Ropsun tehtävänä on valvoa kotihoidon yksikön hoitajien työvuorosuunnitelmaa ja resursointia.

  • Digital Worker vs. Human

    Digital worker versus a human in conducting a data transfer task. Which will win?

  • Ohjelmistorobotiikan pilotit Tampereen kaupungilla – kokemuksia ja oppeja

    Tampereen kaupungilla on päätetty pilotoida kolmea erilaista prosessia Pegasos -potilastietojärjestelmässä. Marja-Leena Airaksinen ja Laura Pasuri Tampereen kaupungilta sekä Digital Workforcen konsultti Elias Levo kertovat projektista.

  • RPA at OP – Experiences and Learnings

    Lauri Peltola (Senior Manager, Process Development & RPA) and Mika Lakka (Senior Manager, Private Back & Middle Office) from OP introduce RPA in their organisation. What are the business experiences and how do employees feel.

  • Ohjelmistorobotiikan pilotti Taysissa

    Tampereen yliopistollinen sairaala, Tays, halusi pilotoida ohjelmistorobotiikkaa radiologian lausuntojen muistutelistan automatisoinnissa. Tuuli Löfgren, Taysin Acutan (TA7) vastuualuejohtaja, Taysin suunnittelija Pasi Kymäläinen ja Digital Workforcen ratkaisukonsultti Niko Lehtonen kertovat projektista.

  • Ohjelmistorobotiikan pilotti Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksessa

    Turun kaupungin kehittämispäällikkö Tuomas Piippo kertoo ohjelmistorobotiikan pilotista Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksessa.

  • Ohjelmistorobotiikan pilotti HUS:in Tietohallinnossa

    Ohjelmistorobotiikan pilotti HUS:in Tietohallinnossa

  • Digityöntekijä | Digital Workforce

    Digityöntekijä mullistaa työnteon. 10 vuoden sisällä jokaisessa tiimissä on ohjelmistorobotti.

  • Introduction to Blue Prism Robotic Automation Software Platform

    Dave Moss, CTO and Co-founder of Blue Prism introduces the Blue Prism Robotic Automation Software Platform and explains how the technology is used by accredited operational business teams to rapidly and cost effectively build their own process automations to support ever changing business initiatives and operational demands, within an IT governed framework.

  • Operational Agility Forum

    Highlights from the fifth meeting of the Operational Agility Forum. Leading industry attendees meet at Canary Wharf London to discuss how to increase operational agility through “business self service” process automation.

  • New Frontiers For Robotic Automation

    Robotic Automation has revolutionized manufacturing, delivering efficiency and providing high quality products for consumers. This video explores how robotic automation is moving into other industries and in particular the back office of the services industry.

  • Robotic Automation – What next for BPO’s

    Richard Jones, Chairman of Proxima and veteran of the BPO industry, discusses how Robotic Automation could drive the next generation of BPO’s. Richard outlines his view that unless BPO’s embrace this new approach to automation they could get left behind in this very competitive market.